KletsColleges

Leer meer over kinderen en taal!

Speciaal voor (groot)ouders organiseren we, in samenwerking met het Baby & Child Research Center, op drie dinsdagen in mei en juni een serie online colleges over kinderen en taal. Steeds komt een taalwetenschapper van de Radboud Universiteit of het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek aan het woord die een specifiek onderwerp belicht in een korte lezing. Vervolgens kun je als deelnemer in een kleinere groep (zogenaamde break out rooms) in gesprek met andere ouders over je eigen ervaringen. In elke break out room is een van onze medewerkers aanwezig om het gesprek te begeleiden. Daarna is er uitgebreid gelegenheid om vragen te stellen aan de spreker. Zie hieronder een overzicht van alle colleges.

Als je je aanmeldt ontvang je vlak van tevoren een link waarmee je kunt inloggen. Aanmelden kan tot uiterlijk een dag voor elk college. Na afloop ontvang je een factsheet met de belangrijkste informatie uit de lezing.

LET OP: we hebben besloten de aanmelding voor het laatste college op 15 juni weer open te stellen. Dus in tegenstelling tot de informatie in een eerder bericht kun je je daarvoor nog steeds opgeven. 

Heb je je aangemeld voor het college, maar kun je toch niet aanwezig zijn, meld je dan af via info@kletskoppenfestival.nl, dan hebben we een idee hoeveel deelnemers aanwezig zullen zijn.

Aanmelden

Programma

Hoe stimuleer ik de taalontwikkeling van mijn kind?
Dinsdag 18 mei, 20.00 – 21.30 uur
Door Prof. Paula Fikkert

Als ouder kijk je altijd uit naar het moment dat je kind zijn of haar eerste echte woordjes zegt. Sommige kinderen doen dat al heel vroeg, anderen stellen het geduld van hun ouders op de proef. Kun je daar als ouder wat aan doen? Wanneer moet je je zorgen maken? En hoe verloopt de taalverwerving na die eerste woordjes? Wat heeft je kind nodig om taalvaardig te worden? Welke rol kun jij als ouder daarin spelen? In dit college hoor je in het kort wat daarover bekend is in de wetenschap. Er is volop ruimte om vragen te stellen en in discussie te gaan.

Paula Fikkert doet al meer dan dertig jaar onderzoek naar hoe kinderen taal leren. Zij geeft inzicht in wat we weten over het vroege taalleren van baby’s en wat we ervan kunnen leren voor later.

 

Toddlers en tablets – kan mijn peuter leren door te spelen met een tablet?
Dinsdag 1 juni, 20.00 – 21.30 uur
Door Prof. Sabine Hunnius en Lena Ackermann, MA

Digitale media vormen een belangrijk deel van het dagelijkse leven van veel kinderen. Zelfs de allerkleinsten spelen al met tablets of kijken op de smartphone van hun ouders naar filmpjes. Er zijn duizenden apps en spelletjes verkrijgbaar die gericht zijn op jonge kinderen. Veel van die apps beweren dat ze de (taal)ontwikkeling van kinderen stimuleren, maar klopt dat ook? Kan een peuter bijvoorbeeld met behulp van een spelletje nieuwe woorden leren? En hoeveel schermtijd is eigenlijk acceptabel voor een jong kind? Hoe kies ik leerzame apps voor mijn kind? In dit college hoor je in het kort wat hierover bekend is in de wetenschap. Er is volop ruimte om vragen te stellen en in discussie te gaan.

Sabine Hunnius is directeur van het Baby & Child Research Center in Nijmegen en doet onderzoek naar hoe baby’s leren. Samen met Michiel van Elk schreef ze het boek Het babybrein.

 

Lena Ackermann heeft een passie voor alles wat met taal te maken heeft. Ze studeerde taalwetenschap, deed onderzoek naar taalverwerving van jonge kinderen en werkt nu als postdoc voor wetenschapscommunicatie bij het Baby & Child Research Center.

 

Help! Mijn meertalig kind praat alleen Nederlands. Wat kan ik hieraan doen?
Dinsdag 15 juni, 20.00 – 21.30 uur
Door Dr. Sharon Unsworth

Als meertalige kinderen naar school gaan, zie je vaak dat ze sneller overschakelen naar het Nederlands. Dat is logisch want ze zitten de hele dag op school. En het is natuurlijk ook belangrijk als meertalige kinderen het Nederlands goed beheersen. Maar als jij als ouder een andere taal spreekt met je kind kan het ook heel frustrerend zijn als jij Arabisch, Pools of Duits praat, en je kind de hele tijd in het Nederlands terugpraat. Wat kun je hieraan doen? Hoe kun je je kind stimuleren om ook zijn of haar andere taal te gebruiken? Moet je je zorgen maken als dat niet gebeurt of is dit een fase die alle meertalige kinderen doormaken, en waar ze ook weer overheen komen? In dit college hoor je in het kort wat hierover bekend is in de wetenschap. Er is volop ruimte om vragen te stellen en in discussie te gaan.

Sharon Unsworth is in Engeland geboren en heeft Nederlands als tweede taal geleerd toen ze twintig jaar geleden naar Nederland is verhuisd. Ze doet onderzoek naar de taalontwikkeling van meertalige kinderen en maakt daarover ook een podcast (Kletsheads). Ze voedt haar eigen kinderen meertalig op.