Is het nieuws of is het nep?
Om te weten wat er gebeurt in de wereld is het belangrijk om het nieuws te volgen. Maar wanneer komt iets in het nieuws, bijvoorbeeld in het Jeugdjournaal? En wanneer niet? Wat is nepnieuws en hoe kun je onderzoeken of het nieuws dat je tegenkomt wel echt is? In deze les leren we je meer over hoe nieuws wordt gemaakt en hoe je kunt onderzoeken of iets nep is of niet!
Hoe leer je eigenlijk je moedertaal?
Als baby kon je nog niet praten, maar een paar jaar later, nog voor je naar school ging, kon je dat wél. Blijkbaar heb je in die eerste jaren van je leven een heleboel geleerd. Maar hoe dan? In deze les doen we een paar proefjes waardoor je zelf ervaart wat er allemaal gebeurt als je taal waarneemt.
Versta je me?
Ken je dat, dat je in een hele drukke omgeving staat waar iedereen door elkaar heen praat en er ook nog achtergrondmuziek is? En dat je dat je ondanks die herrie toch degene kunt verstaan die tegen je praat? Dit fenomeen staat bekend als het Cocktail party effect. In deze les leren we daar meer over: welk soort achtergrondlawaai maakt het ons als luisteraars extra lastig? Is het moeilijker om stemmen te negeren dan een blaffende hond? En hoe kun je hier onderzoek naar doen?
Moeilijk praten, toch communiceren?
Niet iedereen kan even goed praten. Misschien ken je zelf wel iemand die moeite heeft met taal. Hoe kun je dan toch met zo iemand communiceren? In deze les leer je hoe je met mensen kunt praten die doof of slechthorend zijn, of die een taalstoornis (TOS) hebben. Kunnen zij ook, net als ‘gezonde’ kinderen, meerdere talen leren?